موقوفات ارزشمند ثبت جهاني شود
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
موقوفات ارزشمند ثبت جهاني شود
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 75
نویسنده : مولوی
وزير ارشاد با تاکيد براينکه بايد موقوفات بسيار ارزشمند را در سطوح جهاني به ثبت رساند ، گفت: وقف مسئله‌اي نيست که متعلق به گذشته باشد بلکه امروز هم نياز داريم افرادي که سرمايه‌دار هستند براي انجام وقف و ديگر انفاقات، صدقات و کارهاي نيک ديگر پيشگام شوند.

به گزارش مهر، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيش از ظهر يکشنبه در همايش «وقف ، احسان ماندگار» گفت: وقف مسئله‌اي نيست که متعلق به گذشته باشد بلکه امروز هم نياز داريم افرادي که سرمايه‌دار هستند براي انجام وقف و ديگر انفاقات و صدقات و کارهاي نيک ديگر پيشگام شوند.

وي افزود: حضرت ابراهيم(ع) و حضرت اسماعيل(ع) خانه خدا را ساختند و آن را وقف کردند تا موحدان در اقصي نقاط جهان دور تا دور آن جمع شوند. پيامبر(ص) نيز وقتي وارد مدينه شد مسجد قبا و مسجد النبي را بنيانگذاري کرد. اين مساجد اکنون موقوفات مختلفي را در کشورهاي ديگر دارند و مسلمانان موقوفات را براي اين اماکن ارايه مي‌کنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: به تعبير مرحوم استاد پيرنيا که معمار معروف مساجد ايران نيز بود، قديمي‌ترين مسجد را مسجد فهرج است که از آن زمان تا کنون مردم همواره براي ساخت اماکن مذهبي و مساجد تلاش مي‌کردند.

وي اظهار داشت: هميشه دولتها و حکومتها براي ساخت مساجد و اماکن مذهبي کمک‌هايي مي‌کردند. مانند برخي افراد در دوران صفويه. در مقابل افرادي هم بودند که به موقوفات کم لطفي داشته و به وظيفه خود عمل نمي‌کردند مانند نادرشاه که به اين مسايل توجهي نداشت. شايد قتل او هم نتيجه همين بي‌توجهي‌ها بود.

حسيني افزود: همه انسان ها اين دنيا را ترک مي‌کنند اما برخي نامشان به نيکي باقي مي‌ماند در هر صورت در اسلام تاکيد شده که انسان‌ها نه تنها تعرضي به اموال نداشته باشند بلکه مال خود را انفاق کنند تا سرمايه‌اي شود براي محرومين و گسترش عدالت در جامعه.امروز شايد هيچ مدرس، عالم و دانشمندي نباشد که مديون موقوفات نبوده باشد چون بالاخره يا در مراکزي تحصيل کرده يا از امکاناتي استفاده کرده که خيريني آنها را وقف کرده‌اند.

وي اضافه كرد: در قرن 8 هجري قمري کساني مانند خواجه رشيد‌الدين وقف‌نامه‌اي را تنظيم کردند که همه امور وقفي در آن آورده شده است. از محل اسکان اساتيد و مهمانان گرفته تا بازار و حمام و... اين وقف‌نامه يکي از وقف‌نامه‌هاي ارزشمندي است که دانستن درباره آن براي بسياري از مردم ارزشمند است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ‌افرادي مانند مهندس افضلي پور که اهل تفرش است بررسي کرد و ديد که در استان کرمان يک مرکز دانشگاهي نياز است بنابراين مرکز دانشگاهي شهيد باهنر کرمان را بنيان‌گذاري کرد. اين نمونه و نمونه‌هاي ديگر موقوفات ارزشمندي هستند که بايد معرفي شوند تا مردم بدانند چگونه يک فرد منشاء اين همه خير و برکت شده است.

حسيني افزود: موقوفات از اين دست که از آنها به عنوان موقوفات ارزشمند ياد مي‌شود بايد توسط دوستان در سازمان يونسکو به ثبت جهاني برسد تا مردم کشورهاي مختلف بدانند که روحيه انفاق در ايرانيان از ديرباز وجود داشته است.

همايش «وقف ، احسان ماندگار» به منظور تجليل از واقفين، خيرين، متوليان و خادمين بقاع متبرکه امروز دهم بهمن ماه در سالن وزارت کشور برگزار شد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: